Grebbestadsinspiratören

Hälsosam kost och träning

Postural Träning

Grebbestadsinspiratören erbjuder gruppträning eller enskild träning inom Postural Träning. 

Postural betyder hållning. Inom Postural Träning tränas musklerna i kroppens kärna, den inre muskulaturen, hållningsmusklerna. Träningen återskapar kroppens naturliga muskulära balans.
När vi tränar Postural Träning från grunden åtgärdar/ förebygger vi obalanser i kroppen. 
(Obalanser i kroppen orsakar smärta, ont i en fot, knä, höft, rygg, axlar, nacke, arm osv.)

Obalanser (smärta) i kroppen får vi av;
- Otillällräckligt användande av den inre muskulaturen, hållningsmusklerna.
(Vanor som att sitta länge framför dator eller i bil.)
- Ensidigt arbete
- Skador
-Idrottsskador

Inom Postural Träning och i vardagen strävar vi efter rätt belastning av kroppen;
- Naturligt raka knän, knäskålar
- Neutral svank i nedre ländryggen
- 2/3 tån rakt fram
- En knytnävesbredd mellan fötterna
- Jämna höfter och axlar

Att tänka på vid Postural Träning;
- Utföra övningarna liksidiga
- Inta rätt startposition 
- Behålla rätt position under hela övningen
- Slappna av i mag/rygg/nackmusklerna
- Andas in genom näsan och ut genom näsan alternativt mellan tänderna
- Drick vatten före och under passet

När du jobbar med en sida av en kroppsdel kan du känna stelhet/ svaghet, då behöver du lägga mer tid på den sidan tex extra repetitioner. ( Träna aldrig endast en sida.) 

Övningarna ska aldrig göra ont. Korrigera övningen eller ta bort övningen tillfälligt och prova vid senare tillfälle. 

 

Postural Träning ingår som en del i Optimum-metoden. Företaget Optimum for true balance driver sin verksamhet i Göteborg. Grundare är Markus Greus som är utbildad i USA. Idag drivs ett 20-tal kliniker i USA inom samma metod.